Project Schoolbus

Urubamba is een klein stadje in Peru, gelegen op 2875 meter hoogte  nabij de Urubamba-rivier onder de met sneeuw bedekte berg Chicón. Urubamba ligt op een uur rijden van Cusco . Dat is de grootste stad in de Heilige Vallei van de Inca’s. Het ligt ook in de buurt van een aantal belangrijke ruïnes van het Inca-rijk, waaronder Machu Picchu. Hier kocht Helena enkele hectaren terrein en bouwde er een veilige plek voor de kinderen (Ninos) uit de wijde omgeving  Bekijk de video!

Fundación Niños del Arco Iris heeft 3 pijlers:

• Onderwijsprogramma: we hebben een school waar 250 kinderen tussen 3 en 13 jaar oud onderwijs volgen. We gebruiken actieve methodes zoals projectmatig leren. We geven les in Engels, Quechua, muziek en kunst die de lessen aanvullen. Kinderen krijgen emotionele steun en al het materiaal en de infrastructuur die nodig zijn om zich volledig te ontwikkelen.
  • Voedingsprogramma: ons doel is het uitroeien van bloedarmoede en ondervoeding onder onze leerlingen. Om dit te bereiken doen we twee keer per jaar een evaluatie van gewicht, lengte en hemoglobine en onderzoeken we parasieten en geven we persoonlijke behandelingen. Wij verstrekken ook voedsel via manden en dagelijkse lunches. Bovendien organiseren we preventieve campagnes om goede eetgewoonten te bevorderen.
  • Gezondheidsprogramma: ons doel is om het welzijn van onze kinderen en families te verbeteren. Dit doen we door het geven van tandheelkundige zorg en gezinsbegeleiding. Er is ook een verpleegster beschikbaar voor de gezinnen, een radioprogramma dat gezondheidsthema’s behandelt en de levering van persoonlijke verzorgingsproducten. Ook krijgen de gezinnen emotionele steun van onze psycholoog.

Het onderwijsprogramma omvat het ophalen en wegbrengen van leerlingen die ver van de school wonen met een schoolbus. De huidige schoolbus is door 10 jaar dagelijks gebruik in een landelijk gebied met onverharde wegen compleet versleten. Er is geen openbaar vervoer en om te voorkomen dat de kinderen niet komen of te grote afstanden moeten lopen, is een nieuwe schoolbus onmisbaar.

Stichting Jamiti heeft voor Fundación Niños del Arco Iris  (Kinderen van de regenboog) een gloednieuwe Mercedes Sprinter aangeschaft, waarmee 22 kinderen veilig kunnen worden vervoerd.