Project Slechtzienden

Bestuursleden van de stichting ontmoette mensen die langzaam steeds slechter waren gaan zien. Hoorde hun verhalen hoe ze stap voor stap in een sociaal isolement kwamen. Geen boek, geen krant geen brief meer kunnen lezen zonder hulp. Niet meer alleen de straat op kunnen, geen verkeersborden kunnen herkennen. Met het vooruitzicht dat het nooit meer beter en alleen maar slechter zou worden. Er zijn technische ontwikkelingen, soms nog in prototype vorm, die je ogen vervangen en in je oor vertellen wat je probeert te lezen wat je probeert te zien. Dit soort apparatuur ter beschikking stellen is wat Stichting Jamiti doet. Soms op eigen initiatief van een bestuurslid en soms voor iemand die bij ons een aanvraag hiervoor indiende.

In Nederland worden deze hulpmiddelen schoorvoetend door de ziekteverzekeraars (gedeeltelijk) vergoed. In Frankrijk, echter, is dit niet het geval. De Stichting heeft hiertoe contacten aangeknoopt met een oogziekenhuis.

Kijk mee, hoe het dagelijks leven er uit kan zien