Project Studiezalen

• ABDELHAMID IDRISSI Is een indrukwekkende persoonlijkheid, die zich al vele jaren inzet voor kansengelijkheid.
  • Hij begon in 2011 op een geïmproviseerde plek een gratis huiswerkhulp voor enkele kinderen uit zijn wijk. Nu zijn er op 47 plaatsen in Amsterdam en Zaanstad dergelijke “studiezalen” (wekelijks worden 1900 kinderen gesteund.)
  • Maar het is veel meer dan studiehulp geworden! In de studiezalen krijgen de kinderen een persoonlijke begeleider. Die hoort veel meer dan alleen de studieresultaten. Dat zorgde ervoor, dat ABDELHAMID zich ging inspannen om het kind in veel bredere zin te helpen. De thuissituatie kwam ter sprake. Lagen daar oplosbare hobbels, dan loste ABDELHAMID die op. Dat klink simpel. Maar zijn onstuitbare doorzettingsvermogen was daarbij onmisbaar. Inmiddels dringt het tot de gemeentelijke autoriteiten door dat zijn systeem van “zorg in de breedste zin” vele malen succesvoller is dan de bestaande gedifferentieerde oplossingen. ABDELHAMID wint de ene prijs na de andere. En krijgt ook internationale navolging. Hij kan en doet het allang niet meer alleen. Het draait op vrijwilligers. Dat is een enorme kracht. Maar full time aandacht wordt bij deze omvang noodzakelijk. Jamiti besloot in 2022 die stap naar professionalisering mede mogelijk te maken door de salarissen van twee fulltime managers te doneren. Ze doet dit ook in 2024.